Článek - Jak předcházet problémům se zády

Jak předcházet problémům se zády

Bolest v zádech je nejčastější potíží pohybového aparátu. Po infekčních onemocněních (viróza, chřipka) zaujímá druhé místo v seznamu důvodů pracovní neschopnosti. Mnoho lidí tento problém podceňuje a odkládá jeho řešení. Lidé často otálejí s vyhledáním odborné pomoci, protože si myslí, že bolest vyřeší sami s pomocí analgetik.

K tomu abychom věděli, jak se účinně bránit je potřeba poznání, co je na vině vzniku těchto potíží. Když kapka bude kapat pořád na jedno místo, udělá díru i do betonu. My často opravíme ten „beton“, ale kapání zůstane. Po každé operaci, události jako je otřes mozku, pádu, seknutí v zádech, zánětu (byť angína apod.) či úrazu by měla proběhnout fyzioterapie. Stejně tak při zažívacích či dechových obtížích po vyloučení nálezu lékařským vyšetřením, anebo jakékoliv tělesné bolesti, jejíž příčina nebyla objasněna.

Porucha v těle sice usnadňuje a spouští potíže, ale záda nás mohou bolet i „jen“ z přetížení. Jak fyzického, tak psychického. Důležitou roli hraje, jak si svá záda chráníme při každodenních činnostech, jaké máme zvyklosti, jak pracujeme s ohledem na naše tělo, jaké sporty a koníčky děláme a především jakým způsobem. Vše můžeme dělat ke svému prospěchu a optimálně tak zatížit tělo, anebo svému tělu výrazně škodit. Nesmíme však zapomenout, že biologická stránka je stejně důležitá jako jiné. Každý jsme určitý tělesný typ a máme své možnosti, záliby, chování, vztahy, problémy apod.

Konkrétně se je třeba zaměřit na správnou polohu při výkonu práce, naučit se vhodně vstávat, uklízet, cvičit, pracovat se stresem, se vztahy k sobě a ke svému okolí, nepřejídat se, mít pravidelný stravovací režim, dávat přednost lehčím a zdravějším potravinám a jídlům, nepodceňovat spánek a odpočinek, dávat tělu prospěšné podněty jako je např. chůze, masáže, vhodné oblečení, dobrá postel a dobré boty, neboť noha je opora pro vzpřímené držení těla, kdy při dokročení vzniká nárazová vlna, která se přenáší přes klouby dolní končetiny a putuje až do dolní části zad…

Ve výsledku je nejdůležitější to, jak na své tělo nahlížím a stavíme se k němu. K lepšímu cítění, vnímání a prožitku je nutné vypozorovat, jaké vlivy to ovlivňují, co prospívá a co ne, snažit se tělo a jeho funkci pochopit. Pokud se příčina najde a pojmenuje, je to první krok k uzdravení. Práci na sobě samém se výsledek zaručeně dostaví. Stoprocentní v životě není nic, a proto když v těle přeci jen vznikne bolest, vždy existuje řešení.

Možnosti, jak si pomoci, naleznete v mých on-line návodech autoterapie a domácího cvičení.